Veiligheid

EHBCO

Een ongeval kan altijd gebeuren. Hieronder vindt u hoe we omgaan met ongevallen en waarom wij geen ijs gebruiken.

Zonder ontsteking geen herstel

Bij een blessure ontstaat er bijna meteen een ontstekingsreactie. Dit is een belangrijke eerste fase van het herstelproces. Zo’n inflammatie of ontsteking zorgt ervoor dat het lichaam de juiste hoeveelheid cellen, groeihormonen en andere bouwstoffen naar de plaats van de blessure stuurt. Als we deze indijken met behulp van medicatie of ijs, verstoren we het natuurlijke verloop van het herstel.

Minder ijs

IJs is een veelgebruikte manier om een ontsteking in te dijken. Maar het is niet zo onschuldig als het lijkt. Zo verstoort het de ontsteking en daarmee het natuurlijke herstelproces, omdat het voor een vernauwing van de bloedvaten zorgt. Dat vermindert de doorbloeding op de plek van de blessure waardoor het voor de bouwstoffen die het herstel in goede banen leiden nog moeilijker wordt om ter plaatse te geraken. Bij een ontsteking is het immers nét de bedoeling dat de bloedvaten meer van die bouwstoffen doorlaten.

Daarnaast zorgt ijs ervoor dat het lichaam minder lokale groeifactoren vrijgeeft. Die reguleren het verdere verloop van het herstel. Verder kan je met ijs geen zwelling voorkomen. Ze komt gewoon later en blijft langer hangen. Tot slot heeft ijs een negatieve invloed op de werking van de zenuwen als de training meteen daarna weer hervat wordt. Het verdooft de zenuwen waardoor je je lichaam minder gedetailleerd kan aanvoelen. Dat kan de bestaande blessure negatief beïnvloeden of de kans op een nieuwe blessure doen toenemen.

Peace & Love

Ok, wat doen we dan wel? Op vlak van EHBCO gaan we voluit voor PEACE & LOVE. Dat acroniem werd in januari 2020 geïntroduceerd in de medische wereld en focust niet alleen op eerste hulpverlening maar kijkt ook verder, richting herstel.

Heb je hier nog vragen over? Mail gerust naar xian@zonderhanden.be

PEACE staat voor

PROTECTION:

voorkom verdere verwondingen van het ledemaat, blijf rustig in beweging. Voer enkel bewegingen uit die GEEN pijn doen.

ELEVATION:

plaats het gekwetste ledemaat boven harthoogte, of zo hoog mogelijk. Zo voorkom je dat de zwaartekracht de zwelling vergroot.

AVOID ANTI-INFLAMMATORIES:

vermijd ontstekingsremmers en ijs.

COMPRESSION:

zorg voor lichte druk rondom het ledemaat. Dat beschermt, dempt de pijn en remt de zwelling af. Let erop dat de bloedtoevoer niet wordt afgesneden.

EDUCATION:

stel het slachtoffer gerust door informatie te geven. Beperk je tot de informatie waar je zeker van bent. Inzicht in wat er aan de hand is, vermindert de intensiteit van het ‘alarmsignaal’ in de hersenen en bijgevolg dus ook de pijn.

LOVE staat voor

LOAD:

Belast het lichaam en de plek van de blessure. Luister naar je lichaam en stop als het pijn doet. Bouw de belasting langzaam op. Dit stimuleert het herstel en zo evolueer je terug naar een sterk, gezond en belastbaar weefsel.

OPTIMISM:

met zelfvertrouwen en een positieve houding kom je ver. Wie optimistisch met een blessure omgaat, herstelt sneller.

VASCULARISATION:

pijnvrije oefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van het gekwetste lichaamsdeel. Zo verloopt het herstel vlotter en blijf je  in conditie tijdens het herstelproces.

EXERCISE:

werk actief aan je herstel door in te zetten op mobiliteit, kracht en bewegingszin.